fredag 14 november 2014

Inledande träningsplan

Igår föll jag dit. Träningsjävulen tog mig. Hade tränat på förmiddagen 8 km i crosstrainern tog mig då 37 minuter. Ca 12 km/h alltså. På kvällen står jag i köket och börjar laga mat. Satte på min spellista för träning på spotify. Det tog två låtar så stänger jag av spisen, rusar ut i badrummet efter mina träningskläder, byter om och hoppar upp i crosstrainern. Eftersom jag varit förkyld med feber nyligen och halsen rosslar och hostar fortfarande så har jag tagit det lugnt igår och idag. Men nu tog tålamodet helt slut. Kör igång i så snabbt tempo jag orkar, pressar i intervaller, pausar några sekunder, kör långsamt någon minut, kör snabbast möjligt i några sekunder upp till minuten och så håller jag på i 14,5 minut. Tog mig 4 km. Snitthastigheten blev ca 16 km/h. När jag kliver av är jag så död i benen och jag eftersvettas en lång stund efteråt.

Fördelen jag vann är att jag tappade i hunger. Jag var hungrig när jag började laga mat. När jag tränat och lagat färdigt maten är jag inte alls lika hungrig men tillåter mig äta den gräddfilssås jag gjort med gott samvete. 

Så gårdagens träning blev två pass i crosstrainern. Totaltid 51 minuter och 1,2 mil. Jag är sjukt stolt över det. För bara 6 veckor sedan gjorde jag inte mer än 2 minuter och dog av det. 

Funderat kring min träning sista två veckorna och lagt en plan kring träning närmaste tiden, fram till nyår typ. Sen måste det ändras för variation men just nu behöver jag en planering för att inte varken överköra eller tröttna.

Så. Jag älskar min crosstrainer. Jag älskar att dansa. Jag har ett bra program för funktionell styrka som jag kan göra hemma. Jag älskar att promenera dels för kroppen kan och jag mår bra av att ta mig framåt men också dels för hjärnan rensar ur när jag går. Crosstrainern tar över lite från promenerandet märker jag, det är varmt inne, jag kan ha "uppförsbacke" och det blir ett högre motstånd i crosstrainern än på vägarna runt här på landet där allt är platt och inga direkta utmaningar. Sen har jag blivit delägare i en endurohoj som står där i garaget. Det är ju jobbigt att köra har jag hört. Nu funkar licensen så på endurospåren häromkring så att de är årsbaserade. Dvs i år blir det inte för mig men från 1/1 så köper jag en licens och kan därmed lägga in det i träningen. Tills dess får jag öva på att bara köra grusvägar runt omkring här. Men då blir det ju "sittkörning" och inte den mer fysiska körningen så att säga. En annan förutsättning är att jag just nu är arbetslös och därmed har hela veckorna "fria" och verkligen KAN träna varje vardag. Ett bra tillfälle att sätta goda vanor och skapa träningsberoendet alltså.

Så min plan fram till nyår ser ut så här:

Måndag:    Crosstrainer 30 min och zumbapass mage (15 minuter)
Tisdag:      Crosstrainer 30 min och styrkepasset (20 minuter)
Onsdag:    Crosstrainer testa hur långt jag orkar - maxa tiden
Torsdag:   Crosstrainer testa högt tempo - maxa motstånd och intensitet
                  (blir förmodligen max 20 min), zumbapass 45-60 minuter
Fredag:     Vilodag
Lördag:     Crosstrainer 30 min och hojkörning
Söndag:    Låg intensitet på träning, hojkörning, promenad på 4 eller 7 km

Mitt mål är att orka 1 timme i crosstrainern och då minst 2 mil. Det är ett högt uppsatt mål, jag inser det. Funkar det på vägen så kommer de 30 minuters passen i CT:n att utökas men jag tror det är bra att köra varje dag så långt det går istället för köra plattan i mattan vid färre tillfällen.

40 kilos övervikt eller inte... träna måste jag. Om inte annat för att det är så jävla roligt - just nu i alla fall och jag känner att jag måste ta vara på den motivation jag har här och nu. Förhoppningsvis kommer styrkan och en viktminskning igång. Men det är ett separat inlägg om kosten.

Idag är visserligen fredag så det borde vara vilodag. Men jag var sjuk måndag och tisdag denna vecka så nu har jag vilat färdigt känner jag. Planen idag blir då att köra måndagens pass istället. Dags och byta kläder och dra igång träningen.  Envisast vinner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar